Sinoć je u Mts dvorani održana premijera dugonajavljivanog celovečernjeg dugometražnog igranog filma „Sunce mamino“, reditelja Koste Đorđevića, koji je široj publici najpoznatiji po režiji filmova „Reži“ iz 2019. i „S/Kidanje“ iz 2013. godine. „Sunce mamino“ je urbana tinejdžerska crnohumorna melodrama u čijem fokusu se nalazi glavni junak Relja Noveski (Pavle Čemerikić) koji odluči da organizuje sahranu svoje babe kada shvati da je to idealna prilika da smuva Anu (Alisa Radaković), devojku koja je njegov celoživotnji nedosanjani san. Pored Alise i Pavla, u glavnim ulogama se nalaze još i Branka Katić i Denis Murić. Svetska premijera ovog ostvarenja je zabeležena na međunarodnom filmskom festivalu u Talinu krajem prošle godine. Takođe, ovo je poslednja uloga u bogatoj karijeri znamenite glumice Melite Bihali. Vrlo je važno napomenuti i činjenicu da je film posvećen Ani Božović, jednoj od žrtava stravičnog masakra koji se dogodio u našoj zemlji u maju prethodne godine.
Od samog početka upoznajemo se sa sociološkom pozadinom priče. Spoznajemo ne tako idiličnu porodicu, koju čine samohrana majka Olga (Branka Katić) i njena dvojica sinova, Relja i Filip (Boris Ilić). Kako se odškrinu prvi put vrata doma ove porodice, reditelj Đorđević nas vrlo sadržajnim kadriranjem vodi, kako kroz stan u kome živi ova porodica, tako i kroz njihov sociološki, društveni i materijalni položaj. Pokvarene roletne, puna sudopera, starinski nameštaj i hrpa razbacanih papira i neplaćenih računa po stolu nam jasno stavljaju do znanja okolnosti u kojima ova porodica obitava.
PROČITAJTE: Nedelja – film dorćolskog šmeka i velikog odjeka (recenzija filma)
Relja svoje dane letnjeg raspusta provodi na krovovima svoje i okolnih zgrada. Njegova glavna preokupacija je lepa Ana, u koju je do ušiju zaljubljen. Krov je zapravo glavna baza sa koje on saznaje sve pojedinosti iz Aninog života, u čemu mu svesrdno pomaže najbolji drug Ivan (Denis Murić). Ivan je inače gejmer, tabletoman i hipohondar. Glavna linija zapleta počinje već u početnoj fazi filma, kada Relji umire baka. Kako je njegova porodica lošeg materijalnog stanja, Reljina majka Olga odlučuje da joj majku sahrane o trošku opštine. Priča je u tom momentu prilično zanimljivo postavljena, jer Olga tu odluku donosi kako zbog imovinskog stanja, tako i zbog svoje hladnoće. Ona je na samom početku filma izrazito hladna žena koja ne pokazuje previše emocija, bar ne onih pozitivnih. Relja u jednom razgovoru sa Anom, kada se „slučajno“ sretnu saznaje da je i njoj baka, za koju je bila jako vezana, preminula prošle godine, te mu tom prilikom otkriva svoju nežnu stranu. Interesuje je kada će njegova baba biti sahranjena kako bi došla da mu bude podrška. Tada joj on odgovara da će biti kroz tri dana, kako bi sebi kupio dovoljno vremena da sve organizuje. Tada se radnja bliži svojoj kulminaciji: „Kako sve organizovati u tako kratkom vremenskom roku, pritom bez majčinog znanja ?“ Kroz niz tragikomičnih scena pratimo Reljinu ljubavnu borbu, ali takođe i talasanje uzburkanih porodičnih voda na putu ka svojoj bonaci.
Ova urbana priča ima izuzetno zahtevnu i prilično koloritno dobro ukomponovanu fotografiju. Kako se gro radnje odvija na krovovima, film obiluje tehnički izuzetno zahtevnim kadrovima. Kada se sve sagleda, u tom domenu u konačnici treba čestitati direktorki fotografije Bojani Andrić na vrlo pedantno obavljenom poslu, budući da su ti kadrovi snimljeni tako da odaju utisak veće tenzije u trenucima kada se ona treba podići, čime se u dobroj meri utiče na dinamičnost ovog filma. Takođe, ima izrazito zanimljivih kadrova iz raznih perspektiva. Kadrovi nikako nisu monotoni, čestim promenama kadrova i perspektiva je izbegnuta zamka usporavanja ovog filma.

Još jedan segment koji je obeležio film je muzička podloga koja prati i produbljuje narativ ovog ostvarenja. Muzika je definitvno neraskidiv deo ovog filma, uklopljena na takav način i sa takvim tempom i dinamikom da ovom filmu doprinosi njegovoj urbanosti i mladalačkom duhu. Definitivno muzika zaslužuje da iz filma proistekne u zavidnoj meri slušan soundtrack. Za muziku su pri izradi ovog filma bili zaduženi Filip Mitrović i Nipple People.
PROČITAJTE: Dragan Bjelogrlić – Čuvar formule uspešnog filma – recenzija filma Čuvari formule
Što se glumačke strane tiče, Pavle Čemerikić je nakon nekoliko izuzetno upečatljivih epizodnih uloga, poput onih u filmovima Ovuda će proći put ili Lost Country, konačno dočekao svoju priliku da se nađe u glavnoj ulozi. Pavle je bio istinski nosilac i vodič kroz ovaj film. Njegove gestikulacije, karakteristično češkanje i povlačenje majice su doprineli efektivnosti u istoj meri kao i njegova govorna gluma. U dobroj meri je Pavle opravdao dato mu poverenje. Druga uloga koja se izdvaja je Ana, u tumačenju Alise Radaković. Alisa poseduje redak dar da joj se u ulogama ponekad sa lica može pročitati i više nego što prema scenariju njen lik ima da kaže. Svakako je jedna od predvodnica svoje generacije. Već je dokazana u mnogim ulogama, kako onima u kojima je plenila svojom pozitivnošću, poput Rose u Čuvarima formule, preko onih u kojima je donosila dozu razmaženosti, poput Dijane u Zlatnom dečku, do surovog dželata Nade Šakić u Dari iz Jasenovca. Zaista je Alisa jedno veliko osveženje na srpskoj glumačkoj sceni, pri čemu je posebno upečatljiva njena lakoća promene kalupa i prilagođavanja liku koga igra. Efektna je i uloga Denisa Murića. Njegov lik je nukleus humora ovog ostvarenja. On je tabletoman, hipohondar ubeđen da ima srčanih problema, generalno lik napisan tako da se može u dobroj meri manipulisati njime i proširiti ga tako da filmu da još veće zaokruženje, što je Denis naravno i iskoristio. Naravno, ne treba zaboraviti ni odličnu Branku Katić koja donosi dodatnu stabilnost celom filmu. Njen odnos sa sinovima je veoma kompleksan i varljiv. Međutim, kroz njenu prizmu se mnoge stvari i odnosi menjaju kako radnja odmiče.
Generalno, „Sunce mamino“ balansira između art house i komercijalnog filma. Postoje određene pretenzije kojima teži kako ka jednom, tako i ka drugom. Generalno smo dobili film kakav nam nedostaje u nacionalnoj kinematografiji. Tinejdž komedija, što uspešnih, što onih sa manjim uspehom imamo u solidnoj meri. Međutim, ovakav žanrovski spoj mladalačke priče sa izrazitim umetničkim zahtevima, a pak i u dovoljnoj meri komercijalnog potencijala je nešto što je razmrdalo našu, u dobroj meri ukalupljenu u kriminalističke vode, filmsku scenu.
Dobar film je poput dobrog vina, dok konzumirate naslućujete ukus, dok pravu aromu osetite nakon gutljaja. Tako je i sa ovim ostvarenjem. Na momente je ukus sladak, ponekad kiseo, ali je aftertaste dobar.
SUNCE MAMINO – TREJLER:
Autor recenzije: Darko Dumanović
Foto: FCS
Pratite nas i na društvenim mrežama – Facebook, Twitter, Instagram, Youtube.